11 Temmuz 2016 Pazartesi

ALTIN EMLAK HÜRRİYET İNSAN KAYNAKLARINDA MANŞET

Emlak sektöründe yazılı basının en etkin markası olan ALTIN EMLAK bu hafta kayıtdışı emlakçılar konusuyla Hürriyet Gazetesi İnsan Kaynakları Eki’nin ana haberi olarak yer almıştır. Haberin görselini ek’li dosyada bulabilirsiniz.

Saygılarımızla,

ALTIN EMLAK GENEL MÜDÜRLÜK

TÜRKİYE’DE YAKLAŞIK 200 BİN EMLAKÇI VAR, BUNLARDAN SADECE 80 BİNİ KAYITLI.
EMLAKÇILIK kendi işini yapmak isteyenlerin aklına ilk gelen mesleklerden biri. Çünkü çok az sermaye ile büyük kazançlar elde etmek mümkün. Üstelik bu işi yapmak için bir emlak ofisi açmak veya bir emlak zincirinin franchise’ını almak da şart değil. Tek sorun kayıtdışı çalışanlar. Türkiye’de yarısı kayıtdışı olmak üzere 200 bin emlakçı olduğu tahmin ediliyor.
EMLAKÇININ DERDİ KAYIT DIŞI RAKİP
Türkiye’de çok az sermaye ile çok iyi para kazanılabilecek işler listesi yapılsa belki de ilk sırayı emlakçılık alır. Emlak ofisi açmadan sadece gayrimenkul danışmanı olarak çalışanlar bile, eğer bu işi ciddiye alırlarsa hayallerindeki kazancı elde edebiliyorlar. Dolayısıyla, emlakçılığa talep büyük ancak kayıt dışı çalışan çok. Resmi bir veri olmasa da Türkiye’de yaklaşık 200 bin kişinin emlakçılık yaptığı tahmin ediliyor. Bunun 100 binden fazlasının kayıt dışı olduğu düşünülüyor.
Türkiye’de inşaat sektörünün özellikle son yıllarda hızla büyümesi, varlığını bu sektörle birlikte sürdüren diğer meslek dallarına olan ilgiyi de arttırıyor. Bunlar arasında en çok talep görenlerden biri emlakçılık. Emlakçılar, gayrimenkul satın almak, kiralamak isteyenler adına araştırma yapıyor, bu kişilere portföylerindeki gayrimenkulleri gösteriyor, hukuki durumlarla ilgili soruları yanıtlıyor, tapu veya kontrat işlemlerini yapıyorlar. Çok az sermaye gerektiren bu mesleği Türkiye’de yüzbinlerce kişinin yaptığı tahmin edilse de net bir rakama ulaşılamıyor. Çünkü, sektörde kayıtlıdan çok kayıt dışı çalışılıyor. Tahminlere göre emlakçılık yapan 180-200 bin civarında kişiden, kayıtlı olanların sayısı yalnızca 80 bin civarında. Bu da 100 binden fazla kişinin kayıt dışı faaliyet gösterdiği anlamına geliyor.
KAZANÇ KOMİSYONDAN
Bir emlakçı, kazancını satışına veya kiralanmasına aracılık ettiği gayrimenkuller üzerinden sağlıyor. Bu aracılık hizmeti karşılığında belli oranda komisyon geliri elde ediyor. Sektör genelinde geçerli olan oranlara göre eğer bir gayrimenkul satışına aracılık ediliyorsa hem satıcıdan hem de alıcıdan satış fiyatı üzerinden yüzde 3, yani toplamda yüzde 6 komisyon alınıyor. Bu bir kiralama işlemi ise yıllık kiranın yüzde 12’si kadar komisyon alınıyor. Yani, emlakçının kazancı gayrimenkulün satış veya kiralanma fiyatına bağlı. Bu nedenle, bazen tek bir satış ile çok büyük kazanç elde edilebiliyor. Emlakçılık farklı şekillerde yapılabiliyor. Kişiler kendi emlak ofislerini açabiliyor, bir emlak ofisinde danışmanlık yapabiliyor, bir emlak zincirinin franchise’ını alabiliyor ya da bir emlak zincirinin franchise ofisinde danışman olarak çalışabiliyorlar. Emlak zincirlerinin franchise ofislerindeki gayrimenkul danışmanları, ofisin ve marka isminin kullanımı karşılığında, franchise veren şirkette belirlenen sisteme göre belli ödemeler yapıyorlar. Bazı sistemlerde aylık sabit bir ödeme olabiliyor, bazılarında danışmanın aldığı komisyon bedeli belli bir oranda paylaşılabiliyor ya da bunların her ikisi de olabiliyor. KANUN BEKLENİYOR
Türkiye’de emlakçılık mesleğini düzenleyen bir kanun yok. Bu mesleği yapanlar 2003’te resmi gazetede yayınlanan ve 2004’te son şeklini alan emlak komisyonculuğuyla ilgili mecburi standart tebliğine bağlı hareket ediyorlar. Bu tebliğe göre emlakçılık yapmak isteyenler Milli Eğitim Bakanlığı onaylı bir eğitimden geçerek sertifika almak zorundalar. Eğer, emlak danışmanı ile hizmet verdiği kişi veya kurum arasında bir problem çıkarsa borçlar kanunu ve ticaret kanunundaki aracılık hizmeti kapsamında değerlendiriliyor. Emlakçılık sektöründe faaliyet gösterenler kendi meslekleri özelinde bir kanunun olması gerektiği konusunda hemfikirler. Kanun meclisten geçerse mesleğin kökten bir değişime uğramasına kesin gözüyle bakılıyor. Çünkü, kanun geçerse muhtemelen bugün olduğu gibi her sertifika alan kendine bir emlak ofisi açamayacak ve sektördeki kayıt dışı çalışma oranı düşecek. Kanunun ne zaman çıkacağı ise henüz öngörülemiyor.
GİRİŞİMCİLERE UYGUN
Emlakçılık, neredeyse sıfır sermaye ile çok iyi para kazanılabilecek ender mesleklerden biri. Bu işi yapmak için bir emlak ofisi açmaya veya bir emlak zincirinin franchise’ını almak şart değil. Bir emlak zincirinin franchise ofisini kullanıp, gelirin bir kısmını bu ofis ile paylaşarak da büyük paralar kazanılabiliyor. Burada maliyet, franchise ofisini kullanma karşılığı ödenen aylık bedel ve portföydeki gayrimenkullerin tanıtımı için yapılan pazarlama giderleri oluyor. Bu pazarlama giderlerinin ne kadar olacağı da danışmana kalmış. Yani, tek kişilik bir şirket gibi hareket ediliyor. Bu özelliğiyle emlakçılığı girişimciler de tercih ediyor.
OTURARAK OLMUYOR
Tüm gününü ofisinde geçiren, çevresinde ne olup bittiğinden haberdar olmayan, ihtiyaçlarını bilmeyen bir emlakçı başarılı olamıyor. Ne tür gayrimenkuller var, sahipleri kim, satış-kiralama düşünüyorlar mı, evlenecek, boşanacak var mı gibi bilgilerden fırsatlar çıkabiliyor. Emlakçıların en çok zorlandıkları alanlardan biri gayrimenkulün satışında tek yetkili olabilmek. Bunun için satıcıların ikna edilmesi çok zor. Genellikle, bir daire için aynı çevrede bulunan farklı emlak ofisleri devrede oluyor. Evi kim satarsa veya kiraya verirse komisyon onun oluyor. Sadece bazı büyük emlak zincirleri kapalı portföy çalışabiliyor. Emlakçıların satıcıları sözleşme imzalamaya ikna edememesi ise satış esnasında kendilerinin devre dışı bırakılmasıyla sonuçlanabiliyor. Eğer emlakçı sözleşme yapamazsa, komisyon alamama riski yükseliyor. Bu, mesleğe giren pek çok kişinin henüz 1 yıl dolmadan bu işten vazgeçmesine neden oluyor.
BİR EMLAKÇIDA OLMASI GEREKEN ÖZELLİKLER
İletişimi en üst seviyede tutmalı. İnsanlarla iletişim kurma konusunda çok iyi olmalı. Mali ve hukuki anlamda belli bir teknik bilgiye sahip olmalı. Faaliyet gösterdiği çevreyi semt semt, sokak sokak, bina bina tanımalı. Karşı tarafa güven vermeli ve empati kurmalı. Satıcıya elindeki gayrimenkulün, alıcıya da bütçesinin kendisi için de önemli olduğunu hissettirmeli. Çok dinlemeli ve hizmet verdiği kişinin ne istediğini anlamak için çok soru sormalı. Zamanı çok iyi kullanmalı. Çünkü, sözleşmelerde satıcıya gayrimenkulü belli bir süre içinde, örneğin 3 ay içinde satma sözü veriliyor. Portföyündeki gayrimenkulün tanıtımı için sosyal medya ve diğer emlak sitelerini iyi kullanması gerekiyor.
EMLAKÇILIĞI DÜŞÜNENLERİN EĞİTİM ALMASI ÇOK ÖNEMLİ
Emlakçılık sertifikası alabilmek için öncelikle Milli Eğitim Bakanlığı’ndan onaylı bir kuruluştan eğitim almak gerekiyor. Bu eğitimleri odalar, belediyelerin düzenlediği halk eğitim merkezleri verebiliyor. Sertifika alan bir kişi birden fazla emlak ofisi açabiliyor. Mili Eğitim Bakanlığı’nın sertifika verme yetkisi tanıdığı ilk özel kurum olan Altın Emlak’ın Genel Müdürü Hakan Erilkun, kendilerinde hem pratik hem de teorik eğitimler olduğunu söylüyor. Emlak danışmanlığı işinde başarılı olmak isteyen bir kişinin hem teknik hem de pratikte iyi bir altyapısının olması gerekiyor. Örneğin, bir emlakçı bir tapuyu eline aldığında üstünde yazılanların ne anlama geldiğini çok iyi bilmeli. Bunun yanında, bir gayrimenkul nasıl gezdirilir, alıcıyla veya satıcıyla iletişim nasıl kurulur gibi pratik tecrübeye de sahip olmalı.

www.facebook.com/altinemlak